Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Resetowanie ustawień
Reset

Realizacja projektu „Dobry Start” – Programowanie na dywanie dla grupy 5-6 latków

Realizacja projektu „Dobry Start” – Programowanie na dywanie  dla grupy 5-6 latków

W roku szkolnym 2024/2025 w naszej szkole rozpoczęliśmy realizację projektu „Dobry Start” z zakresu wczesnej nauki programowania dla najmłodszych dzieci. W ramach tego innowacyjnego programu, dzieci z grupy 5-6 latków miały okazję poznać podstawy logicznego myślenia i programowania, korzystając z tzw. „Programowania na dywanie” oraz maty do kodowania.

Na czym polega „Programowanie na dywanie”?

„Programowanie na dywanie” to metoda wprowadzająca dzieci w świat programowania w sposób zabawowy i dostosowany do ich wieku. Zamiast komputerów czy tabletów, mali uczniowie korzystają z maty do kodowania – prostego, ale niezwykle efektywnego narzędzia, które umożliwia naukę poprzez ruch i interakcję. Mata składa się z kwadratowych pól, na których umieszcza się różne symbole i zadania. Dzieci, pod okiem nauczyciela, tworzą „programy”, czyli sekwencje ruchów, które należy wykonać, aby osiągnąć cel, np. dotrzeć do wyznaczonego punktu na macie.

Jakie korzyści płyną z nauki programowania w tym wieku?

Nauka programowania od najmłodszych lat rozwija u dzieci wiele ważnych umiejętności:

  • Logiczne myślenie i rozwiązywanie problemów – dzieci uczą się analizować sytuacje, planować kroki do osiągnięcia celu i wyciągać wnioski.
  • Współpraca w grupie – zajęcia na macie do kodowania często wymagają pracy w zespołach, co sprzyja rozwijaniu umiejętności komunikacyjnych i współpracy.
  • Kreatywność – dzieci mają możliwość tworzenia własnych sekwencji kodów, co pozwala im wyrazić swoją twórczość w sposób nieszablonowy.
  • Koncentracja i cierpliwość – aby poprawnie zakodować trasę na macie, dzieci muszą skupić się na zadaniu i cierpliwie dążyć do rozwiązania.

Przebieg zajęć

Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i trwają 45 minut. Każde spotkanie rozpoczyna się od krótkiego wprowadzenia do tematu, po którym dzieci przystępują do praktycznych ćwiczeń na macie. Zadania są dostosowane do poziomu trudności odpowiedniego dla wieku dzieci, co sprawia, że każde dziecko może cieszyć się sukcesami i rozwijać swoje umiejętności we własnym tempie.

Nauczyciel pełni rolę przewodnika, który wspiera i motywuje dzieci, ale także zachęca je do samodzielnego myślenia i poszukiwania rozwiązań. Wykorzystujemy różnorodne scenariusze zajęć, od prostych zadań, jak „doprowadzenie postaci do celu”, po bardziej zaawansowane, jak „tworzenie labiryntów” czy „zagadki logiczne”.

Podsumowanie

Projekt „Dobry Start” to doskonała okazja dla najmłodszych, aby w przyjazny i angażujący sposób wkraczały w świat technologii i programowania. Wykorzystanie maty do kodowania pozwala na naukę poprzez zabawę, a jednocześnie rozwija u dzieci kluczowe umiejętności, które będą im towarzyszyć na dalszych etapach edukacji. Dzięki takim inicjatywom, nasze przedszkolaki już teraz zdobywają kompetencje, które będą dla nich cenne w przyszłości.

Serdecznie zapraszamy do śledzenia naszych relacji z zajęć!

Jacek Kujawa

Data dodania: 2024-10-09 12:20:59
Data edycji: 2024-10-09 12:26:18
Ilość wyświetleń: 88

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Budynki naszej szkoły

wybierz swoją szkołę
Więcej informacji

Budynki naszej szkoły

wybierz swoją szkołę
Zobacz

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej